Vælg en side

Twitter er et socialt medie, der fylder meget i mange menneskers og mange virksomheders hverdag. Du bruger måske allerede mediet i din markedsføring? Det er en spændende platform, den er hurtig, finurlig og de fleste brugere er skarpe til at bringe deres budskab.

Mange virksomheder bruger twitter i deres markedsføring. Nogle gør det godt. Andre kommer ikke så godt fra det. Det seneste eksempel er Nestlé, som udover at være en kæmpe koncern, også vil privatisere vand. Det er vi mange, der synes, er en dårlig idé. I går fik Nestlé tørre tyske tæsk på twitter, velfortjent efter min mening.

Nestlé inviterer til dialog via twitter. De laver et hashtag #FragNestlé – ja, jeg ved godt, at det er på tysk. Kan du ikke læse det, så brug google eller ring til mig. Det korte af det lange er, at nogle ansatte i marketing og pr ganske enkelt glemte at tage hjerner med på arbejde den dag, ideen blev født. De fik ikke lige overvejet, hvilke konsekvenser en sådan opfordring kunne have. Og prøv lige at se her, hvordan det eksploderer op i hovedet på dem!

Virksomheden inviterer til en åben dialog, alle er velkomne til at stille spørgsmål. Og det skal jeg da lige love for, at de gør! Kritiske spørgsmål. Jeg håber, at Nestlé har krisekommunikationen klar. Den bliver guld værd. Nestlé havde undervurderet den magt, de sociale medier har – i dette tilfælde twitter. Prøv også at søge på facebook, der finder du også de mange kritiske spørgsmål.

Jeg laver ikke krisekommunikation. Det stykke værktøj har jeg ikke i min værktøjskasse, men jeg kender nogen, der har. Så har du brug for krisekommunikation, kan du få et par forslag til personer og bureauer, du kan kontakte, både i Danmark og i Tyskland.

Nestlé er ude i en shitstorm, dem ser vi på de sociale medier. Det modsatte af en shitstorm, er en lovestorm. Et glimrende eksempel herpå er #lollandfalster – prøv at søge på den på twitter.

Og er jeg så selv på de sociale medier. Ja, jeg er privat på facebook. Du finder mig også på linkedin. Jeg har haft en twitter-account. Men helt ærligt, 140 tegn, det er alt, hvad kan kan skrive i ét tweet. Det er godt nok ikke ret meget, når jeg nu hver morgen vågner med et gigantisk stort antal ord til rådighed. Men jeg kigger jævnligt på twitter og er fristet til igen at lave en account, jeg elsker hastigheden og måden at bruge sproget på.