Vælg en side

Vil du tages seriøst i Tyskland, så skal du have en fastnettelefon. Og du skal også overveje i hvilket område, du har dit nummer.

I det herrens år 1996 flyttede jeg fra Heidelberg til Aarhus. Kombardo – det var noget af en omvæltning! Jeg afleverede firmabilen, flyttede med manden i en etværelses, som vi kun måtte bo i uofficielt – og gik i gang med at læse på det, der den gang hed Handelshøjskolen.

Der stod vi så, uden en officielt adresse og dermed uden fastnettelefon. Den gang hed det egentlig bare telefon. Vi investerede, efter nærmest at være blevet gennemlyst af samtlige myndigheder og finansinstitutter, i en mobiltelefon.

I 1999 blev min mand selvstændig som møbelsnedker, i 2002 blev jeg selvstændig som menneske i marketing. Begge havde vi fastnettelefoner, mobiltelefoner OG fax. I 2004 eller måske 2005 droppede jeg min fastnetforbindelse og har siden da udelukkende haft mobiltelefon. Møbelsnedkeren lige så.

Det var der ingen problemer med. Ingen af vores kunder så skævt til os. Kun at have mobiltelefon havde mistet lugten af baggårdsvekseler. Jeg har endda indtrykket af, at mange af vores kunder synes det var yderst fornuftigt at minimere omkostninger, det gjorde de jo også, hvor de kunne.

Men tyskerne var og er stadig vores store udfordring. Har du ikke et fastnetnummer, gælder du ikke som seriøs! Og faktisk, så er det også vigtigt i hvilket område, du har dit fastnetnummer. Det tyske telefonsystem gør stadig brug af områdenummer. Kan du huske det, det der en gang var 06 blev til 86 blev til en integreret del af telefonnummeret. I Tyskland ringer du stadig områdenummer, når du ringer uden for område. Og der findes attraktive områder og knap så attraktive områder. Du kan også se på selve nummeret, hvor gammelt det er. Jo kortere, jo ældre. Det vidner om seriøsitet, bestandighed, vedholdende og kontinuitet. Og det er noget tyskerne kan lide!

Så lige nu er jeg på jagt efter en måde at løse min fastnettelefoni på. Mine tyske forbindelser udvikler sig og vokser. Nogle af mine tyske kunder har jeg aldrig mødt, kun haft en maildialog med dem. Mit behov for fastnettelefon er stærkt stigende. Har du en god idé, kan du anbefale en udbyder eller vil du fortælle om din erfaring med fx Skype, så kontakt mig endelig – du kan fange mig på mobilen, og jeg vil med glæde høre, hvad du har gjort dig af erfaringer.