Vælg en side

Vi går alle sammen rundt med en række forestillinger (fordomme) om ‘de andre’. Det kan være dem fra marketing, dem fra økonomiafdelingen – eller dem, der bor i huset, hvor der en gang boede …

Der findes også forestillinger, der rækker over landegrænserne. Vi ved jo alle, at tyskerne elsker præcision og altid er præcise, og skulle vi ikke også lige grine lidt af deres hang til at klappe i takt, nu vi er i gang?!

Det er jo bare kun et strejf af sandheden og den virkelige verden. For findes ‘tyskeren’ i virkeligeheden, eller er det en fantasi-forestilling om et folk, som tæller over 80 mio. mennesker and still counting! ‘Tyskeren’ findes sikkert lige så lidt, som ‘danskeren’ findes. Vi påberåber os store forskelle mellem nord og syd – og er der ikke også et eller andet med de der københavnere, hva’?

Det, vi her ser på, er faktisk ret interessant. Hvis vi nu deler Tyskland op i lidt mindre enheder og ser på de fællestræk, der hersker blandt de mennesker, der bor i et givet område, ja så får vi faktisk et billede af, hvordan livet fx ser ud for en kvinde på 47 år, to børn, gift, eget hus, halvtidsarbejde på kontor i økonomifunktion. Og så kan vi begynde at tale om, hvad der gør sig gældende for en sådan målgruppe. Og når vi ved det, kan vi gå i gang med at målrette vores markedsføring mod lige netop den gruppe. Målgruppetilpasset markedsføring kan vi kalde det. Det giver mening – og omsætning. Så nej, ‘tyskeren’ findes ikke, der er mange, og de er forskellige, vil du noget i Tyskland, så skriv dig det bag øret.

Når alle disse alvorsord er skrevet, så vender vi tilbage til Tysker-testen. Den er udfærdiget at den store, agtværdige avis Die Welt. Du finder testen lige her.

Jeg har taget testen, og jeps, jeg er klar til at pakke det rødbedefarvede i tasken og drage over grænsen inkognito. Ich bin Deutsche!

P.s. prøv lige at bruge blot fem minutter på følgende øvelse:

Hvad forestiller du dig om andre – naboen, arbejdskollegaen, svenskeren, økonomichefen – fortsæt selv. Hvilke forestillinger gør du dig om dem, hvem er ‘de’? Tag så også lige et kig på dig selv, hvad tænker du om dig selv – og hvad tænker andre mon. Tankevækkende, ikke sandt?